تهيه‌ي بانك اطلاعاتي از فعالان حوزه‌ي ICT

پنجشنبه 2 خرداد 13

نخستين هم‌انديشي فصلي نخبگان فن‌آوري اطلاعات كشور با هدف بررسي موضوعات مربوط به اين حوزه برگزار شد.


به گزارش ایسنا حميد شهرياري - دبير شوراي عالي اطلاع‌رساني - در اين هم‌انديشي گفت: درصدديم بانك اطلاعاتي از فعالان حوزه‌ي ICT داشته باشيم تا به جامعه‌ي دانايي برسيم و پلي بزنيم به جامعه‌ي مقتدر و اين چرخه در نهايت بايد ما را به جامعه‌ي حكمت مدار برساند.


او گفت: معيار و شاخص ارزيابي ما در رشد حكيمانه‌ي جامعه تفكر نقدي است كه بي شك نقدهاي گزنده و تخريبي بر آن وجود دارد.


وي در ادامه نخستين گام براي شناخت تفكر نقدي را توصيف مساله و مفاهيم دانست و تصريح كرد: اگر بتوانيم شناخت عميقي از مساله پيدا كنيم حل آن آسان مي‌شود.


شهرياري تاكيد كرد: در كشور ما مجريان به دليل عدم شناخت مساله پيش از اجرا دچار مساله و افت و خيز مي‌شوند.


وي ابراز اميدواري كرد: در جلسات هم‌انديشي نخبگان فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات كشور سوالات و پاسخ‌ها در مسير تفكر نقدي باشد كه نقاط مثبت و كليدي را نشان دهد و به اصل اشكالات و رفع نقاط ابهام بپردازد.


دبير شوراي عالي اطلاع‌رساني در پايان از شركت‌هاي خصوصي، دولتي و نهادهاي داراي تجربه در حوزه‌ي ICT تقاضا كرد تا اين شورا را در ايجاد بانك اطلاعاتي غني ياري كنند تا اطلاعات اين بانك به صورت ‌CD و كتاب در خدمت نيازمندان آن قرار بگيرند.


به گزارش ايسنا در ادامه مرتضي احمدي، مجري طرح بانك اطلاعات متخصصان فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات (بامفاوا)، اهداف پروژه را گردآوري داده‌هاي لازم براي توسعه‌ي منابع انساني و توانمندسازي بخش ICT در كشور و نيز ايجاد زيرساخت اطلاعاتي شكل‌گيري باشگاه نخبگان ICT كشور و گفتمان سياسي در كشور خواند.


او ادامه داد: در حوزه‌ي گردآوري اطلاعات شركت‌هاي فعال و متخصصان براي ايجاد ارزش افزوده به صورت بانك اطلاعاتي جامع گردآوري مي‌شود كه محدوده‌ي اوليه منابع اطلاعاتي دانشگاه‌ها و شركت‌هاي خصوصي و دولتي هستند.


وي نخبگان IT كشور را كساني دانست كه تحصيلات آكادميك، فعاليت در حوزه‌ي ICT، مهارت‌هاي علمي و ذهني بر اين حوزه، خروجي با كيفيت ممتاز به ويژه نوآوري‌هاي تخصصي و استانداردهاي بالاي اخلاقي و كاري همراه با سابقه‌ي معقول عنوان كرد.


او با اشاره به عدم موازي كاري در اين خصوص اظهار كرد: بسياري از شركت‌ها كارهاي بسياري پيرامون اين موضوع انجام دادند كه ما بايد به دنبال اطلاعات توليد كننده ارزش افزوده در پي فعاليت آن‌ها باشيم.


احمدي در پايان دو نقطه‌ي كليد‌ي براي موفقيت طرح فوق را عزم متخصصان، نخبگان ICT يا فعالان اين حوزه براي شكل دهي شبكه‌ي نخبگان و گفتمان سياسي و جلب همكاري نهادهاي صنفي ICT دانست.