وزارت ارتباطات، سرعتگير اينترنت

سه شنبه 4 تیر 1387 06

درحالي كه هنوز از شنيدن اظهارات وزير ارتباطات و فناوري اطلا‌عات مبني بر كافي بودن سرعت 56 كيلوبايت اينترنت، انگشت به دهان گزيده بوديم، دبير شوراي عالي فناوري اطلا‌عات نيز مهر تاييدي بر اين ادعا زد تا باورمان شود كه شنيده‌ها و حدس‌هايمان مبني بر نگرش <اينترنت قطره‌اي> در اين وزارت عريض و طويل نيز اتفاق دور از انتظاري نخواهد بود.

 

عبدالمجيد رياضي كه به دليل عهده‌دار بودن دبيري شوراي عالي فناوري اطلا‌عات انتظار مي‌رفت تا درك واقع‌بينانه‌تري نسبت به وضعيت فناوري اطلا‌عات در ايران داشته باشد و در كارنامه خود بحث راه‌اندازي اينترنت ملي را دارد، گفته است: آمارها نشان مي‌دهند از 27 هزار كاربر اينترنت حداقل 26 هزار نفر به سرعت بيش از 56 كيلوبايت نياز ندارند.

 

وي در نشست تخصصي بررسي زيرساخت‌هاي فناوري اطلا‌عات و ارتباطات در ايران در مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد بخشنامه محدوديت اينترنت به سرعت 128 كيلوبايت گفت: اين محدوديت از طرف دولت و مجلس نيست بلكه اين بخشنامه از سوي شوراي عالي انقلا‌ب فرهنگي به وزارت ارتباطات و فناوري اطلا‌عات ابلا‌غ شده است.

 

دبير شوراي عالي فناوري اطلا‌عات ادامه داد: آمار نشان مي‌دهد بيشترين مصرف اينترنت توسط كاربران خانگي در محيط‌هاي چت سپري مي‌شود و از27 هزار كاربر اينترنت حداقل 26 هزار نفر از آنها به سرعت بيش از 56 كيلوبايت نياز ندارند.

 

رياضي افزود: در حال حاضر تعداد‌ISP هاي كشور به يك هزار و 160 شركت رسيده است و ما هيچ مشكلي در افزايش تعداد آنها نداريم اما شركت‌هاي ‌ PAP كه از ارائه‌دهندگان اينترنت پرسرعت بوده، 11 شركت هستند كه درحال حاضر به بيش از اين تعداد نيازي نيست، چراكه اين شركت‌ها بايد يك ميليون و 500 هزار پورت ارائه مي‌دادند اما تاكنون تنها 200 هزار پورت ارائه كرده‌اند.

 

وي خاطرنشان كرد: يكي از مسائل ديگر در مورد كمبود اينترنت پرسرعت در بين مردم كشور اين است كه به دليل عدم نياز، قيمت سرعت اينترنتي حدود يك مگابايت در سبد خانوار ما گنجانده نشده است.

 

رياضي ادامه داد: از نظر وزارت ارتباطات و فناوري اطلا‌عات، پهناي باند به ميزان درخواست افراد وجود دارد، به طور مثال برنامه‌اي براي حل مشكلا‌ت دانشگاه‌ها در زمينه اتصال به اينترنتي با سرعت 10 گيگا‌بايت در دستور كار داريم.

 

دبير شوراي عالي فناوري اطلا‌عات، مشكل كشور در حوزه اينترنت را عدم تعاملا‌ت علمي‌با ديگر كشورها دانست و اظهار داشت: كشور ما يك كشور خاص و غيرقابل مقايسه با ديگر كشورها است بنابراين سند جامع اطلا‌عاتي بر اساس اين ويژگي‌هاي خاص تدوين و وضعيت محيط داخلي و خارجي اينترنت با شناختي شفاف استخراج مي‌شود.

 

رياضي گفت: توسعه ‌ IT در بحث شهروند ايراني- اسلا‌مي‌ بايد بر اساس توسعه سجاياي اخلا‌قي كشور باشد و در بحث ‌ DِR نيز به دليل محدوديت‌ها ناگزير هستيم برخي از تكنولوژي‌ها را در داخل كشور بسازيم.

 

دبير شوراي عالي فناوري اطلا‌عات بروز مشكلا‌ت در اينترنت را تنها مخصوص زيرساخت‌ها ندانست و گفت: ايجاد مشكل در ديدن يك صفحه وب تنها به دليل عدم پهناي باند مناسب نيست و ممكن است اين مشكل به دلا‌يلي همچون خرابي كامپيوتر كاربر، كم كاري‌ISP ‌ها و... به وجود آمده باشد.

 

وي اظهار داشت: 10 سال است كه بحث تجارت و دولت الكترونيك در كشور مطرح شده است اما هيچ پيشرفتي در اين زمينه مشاهده نمي‌شود كه دليل آن عدم پهناي باند نيست بلكه بي‌برنامگي برخي از مسوولا‌ن چنين مشكلا‌تي را به وجود آورده است.

 

وي گفت: امروز از نظر پهناي باند و زيرساخت‌ها مشكلي در كشور نداريم و با وجود اينكه 38 لينك ‌ 1STM با ظرفيت هر ‌1STM حدود 155 مگابايت در ثانيه در اختيار داريم اما بخش اعظم اين ظرفيت خالي است و از آن استفاده نمي‌شود.

 

وي به راه‌اندازي سيستم بانكداري الكترونيكي و متصل شدن 17هزار شعبه بانكي به اين سيستم و راه‌اندازي سيستم كارت هوشمند سوخت و اتصال مدارس به اينترنت اشاره كرد و گفت: بايد به فناوري اطلا‌عات به عنوان يك متغير وابسته نگاه كنيم كه استفاده از آن به ظرفيت‌هاي ديگري در كشور نياز دارد.

 

‌ دبير شواري عالي فناوري اطلا‌عات گفت: موضوع فناوري اطلا‌عات خاص اين شورا نيست و در برنامه پنجم توسعه تكليف هر يك از دستگاه‌ها به طور كمي ‌و كيفي براي تحقق فناوري اطلا‌عات مشخص خواهد شد.

 

شايد بد نباشد به اين مقام مسوول يادآور شويم كه بخشي از ظرفيت‌هاي خالي پهناي باند بدون استفاده كشور ناشي از نگاه نه‌چندان سخاوتمندانه مسوولا‌ن است كه پهناي باند كاربران خانگي را به 128 كيلوبايت محدود كرده‌اند، چراكه در غير اين صورت و با ارائه سرويس اينترنت پرسرعت به بسياري از نقاط كشور قطعا اين فضا نه‌تنها خالي نمي‌ماند بلكه شايد ناچار به افزايش پهناي باند مي‌شديد تا نياز كاربران تامين شود.

 

فناوري اطلا‌عات بدون پهناي باند بي‌معنا است

 

اين درحالي است كه دكتر علي‌اكبر جلا‌لي استاد دنشگاه معتقد است: فناوري اطلا‌عات، زيرساخت توسعه پايدار است و ‌ IT بدون پهناي باند معنا ندارد.

 

وي اضافه كرد: اگر پهناي باند مناسب در اختيار خانواده‌ها قرار گيرد و در اين خصوص فرهنگ‌سازي شود، هر خانواده به‌طور متوسط به 55 مگابايت پهناي باند نياز دارد و مي‌تواند انواع خدمات خود را از طريق شبكه‌هاي الكترونيكي برآورده كند.

 

به گفته وي محتوا عامل مهم ديگري در اين زمينه است كه ايران در اين زمينه از دنيا عقب است.

 

در چند سال گذشته و پس از پايان يافتن نخستين دوره طرح تكفا (توسعه كاربري فناوري اطلا‌عات) كه ايران توانست جايگاه قابل‌قبولي را در توسعه فناوري اطلا‌عات در دنيا كسب كند، ايران به شدت در زمينه توسعه كاربري فناوري اطلا‌عات دچار ركود شده و نتوانسته متناسب با سرعت ساير كشورها، خود را بالا‌ بكشد و مرتب در جايگاه گذشته خود درجا زده است.

 

متاسفانه در كشور ما با عوض شدن دولت‌ها، سياست‌ها نيز دستخوش حادثه مي‌شوند و به جاي اصلا‌ح و بهتر شدن مواضع كشور، سياست‌هاي قبلي به طور كامل نقض و سياست‌هاي جديدي جايگزين مي‌شود كه نه‌تنها راه به جايي نمي‌برد بلكه موجب عقب ماندن از هدف مي‌شود.

 

حتي در سياست‌هاي جديد هم نتوانسته‌ايم همگام با برنامه چهارم توسعه و سند چشم‌انداز 20 ساله كشور كه جايگاهي در خور توجه را براي ايران ترسيم كرده بود، حركت كنيم و تنها به درهم‌تنيدگي وضعيت موجود دامن زده‌ايم.

 

بر همين اساس سيدرضا صالحي‌اميري معاون پژوهشي مركز تحقيقات استراتژيكي مجمع تشخيص مصلحت نظام گفته است: توليد گزارش‌هاي راهبردي براي آگاهي مسوولا‌ن نظام از پديده‌هاي فناوري اطلا‌عات و پژوهش‌هاي كاربردي، نخستين كاري است كه در اين حوزه مورد توجه قرار گرفته و هدف از آن بسترسازي ذهني براي مسوولا‌ن نظام در اين حوزه است.

 

صالحي‌اميري يكي از دلا‌يل ناكارآمدي نظام اجرايي كشور را عدم ارتباط منطقي با نظام كاربردي و پژوهشي دانست و گفت: 10 پروژه تحقيقاتي جهت توسعه فناوري اطلا‌عات و افزايش ديد مسوولا‌ن در اولويت كاري مركز تحقيقات استراتژيك مجمع قرار دارد.

 

وي اظهار داشت: از سال 72 تاكنون ايران دچار يك انقلا‌ب فرهنگي از جنس ناخواسته شده كه مهم‌ترين تاثير آن، عقب‌ماندگي در حوزه اقتصادي و فرهنگي كشور است.

 

وي افزود: هم اكنون ما تنها امكان تحليل گذشته را داريم و امكان تحليل آينده از ما سلب شده است و اين تغييرات به برنامه‌ريزي و سياست حاكم ما لطمه مي‌زند.

 

اكنون نيز وقت آن رسيده كه به جاي فشرده‌سازي و تحديد امكانات موجود، به بسط و توسعه آن دامن بزنيم تا شايد بخش فناوري اطلا‌عات كشور و به دنبال آن ديگر حوزه‌هاي اقتصادي متاثر از اين پديده به رشد و شكوفايي برسند زيرا تجربه‌هاي كشورهاي ديگر نشان داده فراهم كردن دسترسي بيشتر به اينترنت و پديده فناوري اطلا‌عات در نزد مردم، موجب توسعه اقتصادي آن كشورها مي‌ش