12 راهكار ساده براي حفاظت از هويت آنلاين

یکشنبه 12 اسفند 138

فعاليت‌هايي‌كه حتي‌خوا‌ب‌اش را در دنياي واقعي نمي‌توان ديد در دنياي آنلاين به مدد هويت‌هاي مجازي ميسر مي‌شود.

 


تصور كنيد در يك رستوران غريب و ناآشنا كارت اعتباري‌تان را به پيشخدمت يا صندوقدار مي‌دهيد تا پول  غذايتان را از حساب‌تان كسر كند بي‌خبر از اينكه او شماره‌اش را برداشته و خيال خوشگذراني و ريخت و پاش به حساب شما  را در سر مي‌پروراند. به ذهن‌تان خطور نمي‌كند كه او بدون دردسر به كار خود ادامه دهد و گرفتار نشود!

 

به هر حال، اغلب ما وقتي كارت اعتباري‌مان را براي دقايقي دست كسي مي‌دهيم چندان نگراني به دل راه نمي‌دهيم؛ اما وقتي مساله وارد كردن شماره كارت اعتباري يا اطلاعات شخصي‌مان در يك وب‌سايت است قضيه فرق مي‌كند و احتمال گرفتار‌شدن ما در دام سارقان هويت زياد مي‌شود. ‌حداقل يك دو جين راه و دستور براي مصون نگه‌داشتن اطلاعات شخصي و هويت افراد وجود دارد.

 

اگر مي‌خواهيد كه نام‌تان كه براي مثال “جان اسميت”  است تحت مالكيت فرد ديگري درنيايد مي‌توانيد اين دستورالعمل‌ها را دنبال كنيد:

 

1-سكوت كنيد. اگر ورود به سايتي نياز به ثبت‌نام دارد تنها گزينه‌هاي لازم را پر كنيد. به گزينه‌هايي كه به اشتراك‌گذاري اطلاعات شما ربط دارد به دقت توجه كنيد. البته اين موضوع به نحوه نوشتار وب سايت مربوط مي‌شود ولي اگر در كنار گزينه مربوط به اشتراك اطلاعات علامت "تيك (7)" گذاشته شده با اقدام براي حذف آن، از به اشتراك‌گذاري  اطلاعات بدون اجازه شما ممانعت به عمل آوريد.

 

2-دروغ بگوييد. اگر ثبت‌نام و واردكردن اطلاعات شخصي در ارتباط تجاري شما با وب سايت موردد نظر دخالت يا تاثير خاصي ندارد، فقط گزينه‌هاي لازم و مهم را پر كنيد. روش ديگر اين است كه از فرم‌هاي آماده ثبت‌نام در وب سايت www.bugmenot.com  استفاده كنيد.

 

3-به علامت Lock توجه كنيد. نشانه Lock (قفل) در نوار وضعيت (Status bar) مرورگرها و http در نوار آدرس به شما اطمينان خاطر مي‌دهد كه ارتباط امني برقرار كرده‌ايد. هر گاه كه قصد شركت در يك رابطه مالي و تجاري را داريد دنبال اين نشانه بگرديد. البته وجود علامت Lock ضامن امنيت شما نيست اما نبود آن به طور قطع از عدم امنيت حكايت مي‌كند.

 

4- رد فيشينگ را بگيريد(1). اگر ايميلي دريافت كرديد كه از مشكلي در مورد روابط بانكي و يا ساير ارتباطات مالي شما خبر مي‌دهد، هرگز روي هيچ لينكي هم همراه ايميل ارسال شده كليك نكنيد. ‌به طور مستقيم به وب سايت بانك مراجعه كرده و مشكل ذكر شده را همانجا بررسي كنيد.

 

اگر مشكلي نبود، بانك را از تلاشي كه براي كلاهبرداري از شما صورت گرفته، مطلع كنيد.

 

5-رد فيشينگ را بگيريد (2).

 

اينترنت اكسپلورر 7 و فايرفاكس 2 به قابليت مقابله با وب سايت‌هاي كلاهبرداري مجهز هستند. اين دو مرورگر از تركيب يك ليست سياه و همچنين بررسي صفحات وب براي مقابله با وب سايت‌هاي كلاهبرداري استفاده مي‌كنند. با اين وجود مرورگرهاي‌تان را بررسي كنيد كه اين قابليت در آنها فعال شده باشد. نتايج فعاليت اين مرورگرها و پيام‌هاي هشدار آنها را جدي بگيريد.

 

6- در هنگام جست‌وجو دنبال دردسر نگرديد.

 

حتي اگر به كمك نياز داشتيد از وب سايت‌هاي خطرناك پرهيز كنيد. حداقل يك يا چند ابزار امنيت سايت را روي كامپيوترتان  نصب كنيد. ‌

 

اگر در حين جست‌وجو به يك پرچم قرمز برخورديد دست نگه‌داريد و فعاليت‌تان در آن سايت را متوقف كنيد.

 

7- خودتان را كنترل كنيد. خيلي شانس آورده‌ايد اگر بسته (امنيتي) مورد استفاده‌تان از گزينه حفاظت از اطلاعات شخصي برخوردار است. با استفاده از اين گزينه، چنانچه اطلاعات شخصي گزينش شده شما براي حفاظت، به شكل ايميل و يا پيام فوري در حال ارسال به جايي باشد، از ارسال آن جلوگيري مي‌شود و يا موارد ديگري به جاي اطلاعات شخصي جايگزين خواهد شد.

 

البته همه به اين قابليت دسترسي ندارند و شما هم اگر نياز به كمك داريد تا فردي غير از خودتان، و يا جايي، بخواهد فعاليت شما را كنترل كند مي‌توانيد از اين‌گونه قابليت‌ها استفاده كنيد.

 

8- از كارت‌هاي اعتباري one-shot استفاده كنيد.

 

از شركتي كه كارت اعتباري آنلاين‌تان را خريداري كرده‌ايد در مورد كارت‌هاي one-shot سوال كنيد. در صورت ارايه چنين كارت‌هايي، وقتي شماره كارت اعتباري‌تان را براي يك خريد آنلاين به فروشنده كالا يا خدمات مي‌دهيد اين شماره تنها براي يك بار و همان مبادله تجاري قابليت استفاده خواهد داشت.

 

9- به كودكانتان آموزش دهيد.

 

اگر خودتان حواس جمعي داريد هيچ‌ربطي به كودكتان ندارد كه دور از چشم شما، به اشتباه اطلاعات شخصي‌تان را از طريق ايميل يا پيام فوري براي يك فرد غريبه مي‌فرستد.

 

اگر زياد كم سن و سال نيست او را با خودتان همراه كرده و آموزش دهيد تا هويت خانواده را بر باد فنا ندهد.

 

اگر هم كم سن و سال است از ابزار كنترلي ويژه والدين و يا ابزار حفاظت اطلاعات شخصي براي محدود كردن دسترسي آنها به اطلاعات محرمانه خانوادگي استفاده كنيد.

 

10- كامپيوترتان را ايمن كنيد.

 

كاري به اينترنت نداشته باشيد وحواستان به بچه‌همسايه يا همكارتان باشد كه پشت كامپيوتر شما مي‌نشيند و از فايل‌هاي شخصي شما كپي‌برداري مي‌كند.

 

از رمز‌هاي ورود قوي و غيرقابل نفوذ  استفاده كنيد  و وقتي، حتي براي چند‌دقيقه، از پشت كامپيوتر بلند مي‌شويد، سيستم را قفل كنيد.

 

11- فقط نوك‌ دماغتان را نبينيد؛

 

به تمامي جوانب امر بينديشيد. هر چيزي كه داخل يك نامه هست را باور نكنيد. هر اطلاعات حساس و خاصي را هم قبل از آنكه دور بريزيد كاملا خرد و پاره‌پاره

 

كنيد. سارقان هويت فقط از در دنياي آنلاين وارد نمي‌شوند.

 

12- بخوانيد و آگاه شويد.

 

تا دلتان بخواهد در دنياي مجازي و غيرمجازي منابعي هست كه نقاط آسيب‌پذيري و نفوذ را به شما گوشزد كند. مجلات كامپيوتر آنلاين و چاپي مدام اطلاعاتي در اين‌باره منتشر مي‌كنند و منابعي چون سايت كميسيون تجارت فدرال با عنوان ID Theftsite نيز راهگشا خواهد بود. در ضمن هميشه گوش به زنگ كلاهبرداران هم باشيد.

 

حال كه به اين جا رسيديم بد نيست به معرفي چند ابزار حفاظت از هويت بپردازيم: IdentityFinder: اين ابزار به قيمت 39 دلار و 95 سنت براي كاربرخانگي به فروش مي‌رسد و اطلاعات حساس و غير امن را در كامپيوتر يافته و كدگذاري مي‌كند. فعاليت ديگر اين ابزار، حذف آن اطلاعات به صورتي كاملا امن است، ضمن آنكه اطلاعات حساس چون شماره  امنيت اجتماعي را به طور خودكار مي‌يابد.

 

 اگر هم مي‌خواهيد كه كاركرد آن دقيق‌تر باشد خودتان شماره دلخواه را به آن بدهيد. البته اين ابزار مشكلاتي هم دارد كه اسكن طولاني و توقف و خرابي‌هاي پي‌درپي‌ در حين آزمايش، برخي از اين موارد است.

 

My Truston: اين ابزار برخلاف مدل قبلي رايگان است و شما را در برابر سارقان هويت مصون نگاه

 

مي‌دارد. همچنين در موقع بروز مشكل به شما خبر مي‌دهد و پس از اطلاع با پرداخت 19 دلار و 99 سنت در هر ماه مي‌توانيد از راهكارهاي شركت سازنده آن براي رفع مشكل بهره‌مند شويد. به محض اينكه مشكل برطرف شد شما مي‌توانيد هزينه اشتراك ماهانه را قطع كنيد.

 

ZoneAlarm Internet Security Suite7: اين ابزار با نام اختصاري ZAISS7 به قيمت 49 دلار و 95 سنت در دسترس قرار دارد كه شامل سيستم حفاظت از كارت اعتباري يك ساله هم هست. اگر هم تمايلي نداريد از اين ابزار استفاده كنيد سرويس رايگان و اطلاعات مفيدي را از طريق مركز حفاظت هويت Zone Labs دريافت كنيد.

 

منبع: PC mag