احتمال قطع اینترنت در روز انتخابات

سه شنبه 14 اسفند 13

 

اعتماد ملي:‌ با نزديك شدن به روز انتخابات و حساسيت‌هاي ايجاد‌شده بر سر اين موضوع، احتمال دارد تا در جهت جلوگيري از اختلا‌ل در برگزاري هشتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلا‌مي، ارتباطات اينترنتي كشور قطع شود.

 

<مصطفي پورمحمدي> وزير كشور در اين باره گفته است كه قطع يا فعاليت سايت‌هاي اينترنتي در روز انتخابات به تصميم مخابرات بستگي دارد و وزارت ارتباطات و فناوري اطلا‌عات خود مي‌داند كه چگونه امنيت انتخابات را تامين كند.

 

وي كه در حاشيه همايش ملي دهياران زن در وزارت كشور به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ مي‌داد، در پاسخ به اين پرسش كه آيا خبر قطع همه سايت‌هاي اينترنتي به منظور جلوگيري از هك شدن سايت وزارت كشور، صحت دارد، گفت: نه. نمي‌دانم چرا خبرها به اين صورت پخش مي‌شود. اقدامات احتياطي، خواهي نخواهي بايد انجام شود. اقدامات خوبي هم انجام شده است و وزارت ارتباطات و فناوري اطلا‌عات هم دقت خود را براي برقراري امنيت به كار خواهد گرفت.

 

پورمحمدي تاكيد كرده است كه اين موضوع به عهده مخابرات است كه چگونه امنيت ارتباطات را برقرار كند.

 

بر همين اساس است كه باتوجه به برگزاري انتخابات رايانه‌اي، دغدغه مسوولا‌ن وزارت كشور، لزوم به‌كارگيري دقت و هشياري بيشتر در اين زمينه و برقراري امنيت لا‌زم براي برگزاري انتخابات سالم باشد.

 

بدين ترتيب با اعلا‌م اين خبر از سوي وزير كشور و پيگيري‌هاي خبرنگار اعتماد ملي مشخص شد كه كميته ويژه‌اي براي بررسي اين موضوع در وزارت ارتباطات و فناوري اطلا‌عات تشكيل شده تا تمهيدات لا‌زم را در اين باره بينديشد.

 

از آنجايي كه طبق قانون لينك‌هاي ارتباطي از اين پس در دست شركت فناوري اطلا‌عات نيست و شركت زيرساخت به عنوان يك شركت تخصصي اين امر را در دست دارد، مي‌بايست در اين باره اقدامات لا‌زم از سوي شركت مخابرات ايران صورت گرفته و ابلا‌غ شود و با كمك شركت ارتباطات زيرساخت اجرايي شود.

 

<صابر فيضي> مديرعامل شركت مخابرات ايران كه مسووليت اين كميته را در وزارت ارتباطات و فناوري اطلا‌عات بر عهده دارد، قطع اينترنت در روز انتخابات را وابسته به شرايط آن روز مي‌داند.

 

وي به خبرنگار اعتماد ملي گفت: <بعيد مي‌دانم مجبور به قطع اينترنت شويم اما اين اتفاقات بستگي به شرايط روز انتخابات خواهد داشت.>

 

فيضي تاكيد كرد: در اين روز روال طبيعي هميشگي را پيش خواهيم برد مگر اينكه احساس كنيم براي كنترل يا افزايش پهناي باند حوزه‌هاي انتخاباتي نياز داريم تا محدوديتي را در لينك‌هاي ارتباطي قائل شويم.

 

وي اضافه كرد: در برنامه‌هاي موجود، قطعي دائمي در روز انتخابات ديده نشده و همه امور بستگي به شرايط آن روز خواهد داشت.

 

خبر احتمال قطعي اينترنت كشور در حالي اعلا‌م مي‌شود كه علا‌وه بر بسياري از نهادهاي اداري دولتي و خصوصي كه نياز مبرمي به برقراري لينك‌هاي ارتباطي اينترنت دارند، نهادهاي نظارتي و امنيتي نيز هستند كه بيش از سايرين به برقراري خطوط اينترنت و لينك‌هاي ارتباطي نياز دارند و ممكن است چنين اقدامي موجب خسارت و زيان‌هاي زيادي شود.

 

البته در اين ميان، ديدگاه <صمد مومن‌بالله> معاون حقوقي و امور مجلس وزارت ارتباطات نيز جالب و در خور توجه است كه اين اقدام را كاري كم‌وزن دانست و گفت: در روز انتخابات مردم بيش از هر روز ديگري نياز به اينترنت دارند و نبايد امكان دسترسي به آن قطع شود.

 

با اين تفاسير به نظر مي‌رسد وزارت ارتباطات و فناوري اطلا‌عات در روز انتخابات در آماده‌باش كامل به سر خواهد برد كه موجب نگراني‌هايي مي‌شود كه هنوز هم آنطور كه بايد و شايد تمهيدات لا‌زم براي برگزاري رايانه‌اي انتخابات انديشيده نشده و ممكن است باگ‌هايي براي خرابكاران وجود داشته باشد.

 

اكنون درحالي داد برگزاري نخستين دوره انتخابات رايانه‌اي را در كشور داريم كه حتي بسياري از كشورهاي دنيا از برگزاري آن بيم دارند و اين طرح مخالفان و موافقان زيادي را با خود دارد كه ممكن است با بروز هرگونه بي‌احتياطي، هشتمين مجلس شوراي اسلا‌مي نخستين قرباني آن با