چرا باید برای برقراری ارتباط از دکل های مهاری استفاده کنیم؟

۲ آذر ۱۳۹۴ ۱۰:۵۶

دکل‌ های مهاری سازه های هستند که به وسیله سیمهای فولادی به سطح زمین یا تکیه گاهی بر روی پشت بام مهار می گردد.

این نوع دکل‌ها به علت وزن کم و سبکی سازه مزیتهای زیادی دارد و در مکانهایی که فضای لازم را داشته باشد از جمله پشت بام ساختمان های ادارات دولتی و یا شرکت های خصوصی و غیره استفاده می شود، که اغلب برای نصب و راه اندازی شبکه های تلفن همراه ، رادیوها و تجهیزات وایرلس (بیسیم)، دید لازم و بستر مناسب را جهت برقراری شبکه‌های رایانه‌ای و مصارف صنعتی به وجود آورند.

در صورتی که دکلهای مهاری بر روی زمین نصب شود، به دلیل متفاوت بودن نوع فونداسیون آن نسبت به نصب بر روی پشت بام ، نیاز به فضای زیادی جهت نصب انکرها وسیمهای مهاری دارد.

به دلیل وزن کم، قیمت تمام شده این دکل‌ها کمتر از انواع دیگر دکل‌های مخابراتی بوده و نصب آنها تا حدودی آسان تر و کم هزینه تر‌است. دکلهای مهاری بسته به ابعاد و نوع ساخت به چند دسته تقسیم می‌شوند .

دکل‌های مهاری سری G که مدل های مرسوم آن در دنیا عبارتند از :

 که این دکل‌ها می توانند به صورت سه ضلعی (سه وجهی) و چهار ضلعی (چهار وجهی) در سکشن‌های سه متری که پایه‌ها از لوله نمره ۳ ساخته شده ، بنا به نوع پروژه ها تولید شوند.

دکل های مهاری در ابتدا توسط کارخانه ای به نامROHN  در کشورکانادا تولید می‌شد که اکنون در ایران نیز با نام این کارخانه و تحت همین استاندارد شناخته می‌شوند.

 این نوع از دکل‌ها با وزن بسیار کم و مقاومت بسیار زیاد در برابر وزش باد بوده و تنها برای نصب آنتن‌ها و
 رادیو های بی سیم و یا دیش‌های کوچک برای ارتباط اینترنت یا شبکه رایانه ای استفاده می‌گردد.

طراحی دکل‌های مهاری بر پایه فشار ناشی از وزش باد می باشد و مقاومت و تغییر شکل سازه برای بارهای ناشی از زلزله نیز محاسبه می گردد .

این دکل‌ها به صورت قطعات پیش ساخته سه متری که قابل مونتاژ میباشند تولید می‌شوند و قطعات این دکل ها پس از ساخت در کارخانه برای  جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی سازه گالوانیزه گرم می‌شود و بهتر است متعلقات جانبی جهت نصب و اجرای این دکل ها مانند پیچ و مهره ها و مهارکش ها و ... نیز گالوانیزه گرم شده باشند.

به طور خلاصه مزایای استفاده از دکل های مهاری نسبت به دکل های دیگر مانند خودایستا و مونوپل به شرح زیر می باشد :

  • وزن سبک و قابل اجرا حتی بر روی پشت بام ساختمان ها و سقف های سوله
  • هزینه تمام شده پایین و مقرون به صرفه
  • استفاده مجدد از آنها و قابلیت انتقال آنها از محلی به محل دیگر برای استفاده دوباره
  • احیا مجدد آنها با هزینه پایین (آچارکشی، مهارکشی و رگلاژ)

 

محدودیت :

  • نیاز به فضای بیشتر نسبت به مدل خودایستا جهت اجرای مهاری ها

 

آسا پردازش آسمان

طراحی، تولید و اجرای انواع دکل های مهاری و خودایستا منطبق بر آخرین استاندارد کارخانه Rohn و تنها شرکت ارائه دهنده دفترچه محاسبات فنی و مهندسی همراه با مهر سازمان نظام مهندسی کشور.

دسته بندی دکل ها